کد مطلب:95249 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:206

ترسیم چهره عبادت و عباد در نهج البلاغه











در فصل پیش طرز تلقی «نهج البلاغه» از عبادت بیان شد، معلوم شد كه از نظر نهج البلاغه، عبادت تنها انجام یك سلسله اعمال خشك و بی روح نیست. اعمال بدنی صورت و پیكره عبادت است، روح و معنی چیز دیگر است، اعمال بدنی آنگاه زنده و جاندار است و شایسته نام واقعی عبادت است كه با آن روح و معنی توام باشد. عبادت واقعی نوعی خروج و انتقال از دنیای سه بعدی و قدم نهادن در دنیائی دیگر است، دنیائی كه به نوبه خود پر است از جوشش و جنبش، و از واردات قلبی و لذتهای خاص به خود.

در نهج البلاغه مطالب مربوط به اهل سلوك و عبادت فراوان آمده است، به عبارت دیگر: ترسیمها از چهره عبادت و عبادت پیشگان شده است گاهی سیمای عباد و سلاك از نظر شب زنده داریها، خوف و خشیتها، شوق و لذتها، سوز و گدازها، آه و ناله ها، تلاوت قرآنها ترسیم و نقاشی شده است، گاهی واردات قلبی و عنایات غیبی كه در پرتو عبادت و مراقبه و جهاد نفس نصیب شان می گردد بیان شده است، گاهی تاثیر عبادت از نظر «گناه زدائی» و

[صفحه 106]

محو آثار تیره گناهان مورد بحث قرار گرفته است، گاهی به اثر عبادت از نظر درمان پاره ای از بیماریهای اخلاقی و عقده های روانی اشاره شده است و گاهی ذكری از لذتها و بهجت های خالص و بی شائبه و بی رقیب عباد و زهاد و سالكان راه به میان آمده است.


صفحه 106.